Digiohjeita opetustyöhön -blogisarja on yhteenveto Opetushallituksen rahoittaman Tietoinen digitoiminta -koulutushankkeen keskeisistä opetussisällöistä. Hankkeessa koulutettiin peruskoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen opettajia ymmärtämään digitalisaation ja median vaikutuksia yhteiskuntaan, yksilöön ja opetukseen. |
Juhana Kokkonen
Digitalisaatio on muuttanut kaikkea liiketoimintaa globaalissa mittakaavassa. Teknologia, mediankulutus ja tiedonkeruu ovat yhä vahvemmin eri toimialojen keskiössä. Tämän johdosta niin sanottu alustakapitalismi (platform capitalism) on nousussa (ks. esim. Srnicek 2017). Alustakapitalismin idea on se, että jokin toimija pyrkii saavuttamaan monopoliaseman eräänlaisella metatasolla luomalla toiminta-alustan muille toimijoille. Tällaisia alustoja ovat esimerkiksi Amazon, Android, Applen AppStore/iOS, Facebook, Netflix, Siemensin MindSphere ja Uber. Näitä hyvin erilaisia toimijoita yhdistää se, että ne pyrkivät luomaan päälleen liiketoiminnallisen ekosysteemin muista toimijoista.
Alustakapitalismin näkökulmasta on siis olemassa kahdenlaisia toimijoita (1) alustoja kehittäviä ja (2) alustojen ekosysteemissä toimivia yrityksiä. Alustayritykset kilpailevat keskenään ja pyrkivät saavuttamaan mahdollisimman suuren osuuden toimialueen alustaliiketoiminnasta – mielellään täyden monopolin. Alustojen asema antaa niille muutamia erinomaisia liiketoiminnallisia valttikortteja: (1) ne voivat määritellä alustansa toimintasäännöt, (2) ne ovat liiketoiminnallisesti erityisasemassa, koska ne voivat periä maksua muiden liiketoiminnasta (esim. provisiomallilla tai myymällä omaa pohjateknolgiaansa) ja (3) ne saavat käyttöönsä alustalla liikkuvan datan, jolloin alustayritys on ainoa, jolla on hallussaan toiminnan koko kuva.
Alustoilla toimivat yritykset taas kilpailevat muiden samalla alustalla toimivien yritysten kanssa. Mitä elinvoimaisempi alusta (so. paljon käyttäjiä ja asiakkaita), sitä enemmän kilpailua. Tämän johdosta kaikkien ekosysteemeissä toimivien tulee kehittää tuotteitaan jatkuvasti ja saada käyttäjien huomio kohdistettua itseensä. Tämä kilpailu käyttäjän huomiosta ohjaa lopulta kaikkia palveluiden kehittäjiä kohti asiakkaita yhä paremmin houkuttelevia tuotteita. Mediaympäristössä tämä tarkoittaa käyttäjän koukuttamista kaikin mahdollisin keinoin. (Ks. esim. Harris & Harris 2018.)
Alustakapitalismi ja koulutus
Medialukutaidon näkökulmasta olisi ehdottoman tärkeää, että opettajat ja oppilaat ymmärtäisivät alustakapitalismin peruslogiikan. Tämä näkökulma mahdollistaa erilaisten palveluiden “hinta-laatu-suhteen” hahmottamisen. Toisin sanoen pyrkimys on hahmottaa, millaisessa asemassa käyttäjä on suhteessa liiketoimintaan. Keskeistä on pohtia käytettävän teknologian tai median liiketoimintamallia: mistä yritys viime kädessä pyrkii saamaan liikevoittoa? Toimivatko ekosysteemeissä kilpailevat palvelut mainostuloilla vai maksetaanko itse palvelusta? Esimerkiksi mainontaan perustuva liiketoiminta pyrkii hyvin todennäköisesti maksimoimaan käyttäjän palvelussa kuluttamaa aikaa. Jos et tunnu keksivän palvelulle järkevää liiketoimintamallia, olet itse todennäköisesti palvelun myytävä tuote: sinusta kerätään tietoa ja myydään eteenpäin tavalla tai toisella.
Opettajien tulisi myös pohtia opetuksessaan käyttämiensä palveluiden liiketoimintamalleja. Eettisten pohdintojen lisäksi on syytä miettiä erityisesti, onko omat opetusmateriaalit järkevää laittaa kyseiseen palveluun. Saako materiaalit myös siirrettyä pois palvelusta, jos tulevaisuudessa siihen tulee tarve? Erityisesti täytyy varoa niin sanottua vendor lock-in -tilannetta (https://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in), jossa ei ole mitään mahdollisuutta vaihtaa palveluntarjoajaa, koska materiaalia ei ole joko mahdollista siirtää tai sen omistusoikeus on epäselvä. Perusperiaatteena on hyvä pitää sitä, että oman materiaalin olisi hyvä olla mahdollisimman helposti liikuteltavaa ja sidos palveluihin mahdollisimman kevyttä. Tämä ei kuitenkaan aina ole kovin helppoa toteuttaa, joten palveluiden liiketoimintavertailu voi olla tärkeä tehdä.
Tee näin
|
Lähteet
Harris, Sam & Tristan Harris, 2017: What is technology doing to us? Podcast.https://samharris.org/podcasts/what-is-technology-doing-to-us/ Kuunneltu 11.6.2018.
Srnicek, Nick (2017): Platform Capitalism. Cambridge: Polity Press.
Juhana Kokkonen on digitaalisen viestinnän lehtori Metropolian viestinnän tutkinto-ohjelmassa.
Digiohjeita opetustyöhön -sarjan osat:
Osa 1: Alustakapitalismi ja ekosysteemit
Osa 2: Koukuttava suunnittelu
Osa 3: Digitapojen huomaaminen
Osa 4: Digipaasto
Ei kommentteja